
COMPLETION  REPORT 
 
Research Result  

 
Focusing on the Japanese-run Chinese newspapers in China (1890s-1940s), this research first 

studies the East Asia Common Culture Association (EACCA) and the views of “Saving China” 
reflected in four Chinese newspapers run by the EACCA from 1896 to 1906, namely Han Bao, Tong 
Wen Hu Bao, Shuntian Times, and Mukden Times.  

From the appearance of the first Japanese periodicals in Shanghai in 1882 to the end of World War 
Two in 1945, the Japanese have had produced and published in China more than 140 newspapers in a 
variety of languages, including Japanese, Chinese, English, Russian and Mongolian, etc., with the 
Chinese ones being the most influential, and were served to maintain their interests in China. Of the 28 
Japanese-run Chinese newspapers circulated in China before World War Two, 12 were run by the 
members of EACCA. And from 1896 to 1906, all Japanese-run Chinese newspapers except Guo Wen 
Bao were created by EACCA members. Therefore, this period witnessed a peak of EACCA-run 
newspapers. Besides, with the occurrences of Trifle Intervention on Retrocession of Liaotung Peninsula, 
G-8 Coalition Invasion and Russo-Japanese War in this decade, the danger of China being curved up 
aggravated; meanwhile, the preach of “Saving China” views in the EACCA-run newspapers also 
overflowed. As a result, Chinese intellectuals’ attitudes towards Japan shifted from hostility to 
admiration during this period. This shift is, of course, attributable to various factors, yet we cannot deny 
the relevance of the EACCA-run Chinese newspapers’ agitation for the “Saving China” views to such 
shift, which is worth studying. 

Having analyzed the “Saving China” views in four EACCA-run Chinese newspapers, the present 
research finds that these newspapers are served as important tools to sugar-coat Japanese aggression 
against China. The so-called “Saving China” views are a camouflage, and actually aim to maximize 
Japanese interests in China in view of its geopolitics and national power. 

 
The research then analyzes the opinions in Shuntian Times both before and after Yuan Shikai 

proclaimed himself emperor (1915-1916), and also discusses the characteristic and substantiality of the 
opinion orientation in Shuntian Times. Founded in 1901, Shuntian Times is a typifier of Japanese-run 
Chinese newspapers in China and considered as an epitome of Japanese propaganda in China. Thus, an 
analysis of its opinions is conducive to understanding the nature of Japanese journalism in China at that 
time. 

After the founding of the Republic of China in 1912, Shuntian Times had offered multi-support to 
Yuan’s Regime in speech in order to maintain Japan’s interests in China. However, when Yuan staged 
his farce to become the emperor, the newspaper had covered a large number of reports to expose his 
conspiracy, and became an essential anti-Yuan force in newspaperdom. Thanks to this, the newspaper 
soon won a widespread approval and acclaim from Chinese intellectuals. Its circulation from 1916 to 
1917 jumped to 120,000, making it the largest newspaper in North China.  

After the analysis of the opinions in Shuntian Times (1915-1916), the present research holds that 
the newspaper’s anti-Yuan move goes with the then political situation. The real goal behind this move is 
to win favor and trust from Chinese people so as to eventually lead the public opinion in China, and 
thereby, prepare for Japan’s further expansion in China. 

 
Last but not least, this research also conducted a historical study on the Japanese-run Russian 

newspapers and Japanese control over Russian’s newspaper-running activities in China after the 
September 18th Incident of 1931. 

Comparatively speaking, although the Japanese-run Russian newspapers in China are small in 



number, they are also an important part of Japanese propaganda system in China, and reflected the 
general features of Japanese-run newspapers in China. The Japanese-run Russian newspapers in China 
mostly appeared after the September 18th Incident of 1931, and were targeted to bulks of Russian 
nationals in Northeast China to imbue them with fascism. For instance, on Nov. 3, 1931, a Russian daily 
newspaper was created by a group of White Russians (or Anti-soviet Russian nationals ) called in by the 
Japanese Consulate General in Harbin, Harbin Spy Agency and Mantetsu Harubin Jimusho. It was 
named Harbin Times（«Харбинское время»）, and later changed to Times（«Время»）. For another 
instance, while a daily Russian official newspaper of Russian Fascist Party, Our Road («Наш Путь»), 
started publishing on Oct. 3, 1933, with the support of Japanese militarism, a weekly named Voice of 
Nationals («Голос эмигрантов») was founded by the Japanese-backed Bureau of Russian National 
Affairs on May 22, 1938. 

Meanwhile, in order to ensure the influence of Japanese-run Russian newspapers in Northeast 
China, the Japanese exerted strict control over the Russian nationals’ newspaper-running activities. 
Before the September 18th Incident of 1931, the Bolshevik Party as well as the Russian nationals had 
published some newspapers in Northeast China; however, after the Japanese occupied Northeast China, 
only those run by the White Russians survived. In spite of this, these newspapers still lost their 
autonomy on news coverage, and had to suffer from the Japanese censorship, creating public opinions 
in favor of the Japanese aggression among Russian nationals. As a result, most Russian newspapers, be 
it founded by Russian nationals or Soviet Union’s news organizations in China, were all forced to close 
down; those Japanese-run or Japanese-backed Russian newspapers became dominated, and eventually 
monopolized the Russian newspaper market in Harbin. 
 
 
Publication of the Results of Research Project: 
Verbal Presentation (Date, Venue, Name of Conference, Title of Presentation, Presenter, etc.) 
 
Verbal presentation titled “On the Propaganda Strategies and its Effects of Japanese-run Chinese 
Newspapers in China” at the 8th seminar on “Japanese Expansionist Trends and Media Orientation 
(1894-1905)” held by Center for World Chinese Media Studies, Peking University on Nov. 13, 2010. 
Thesis (Name of Journal and its Date, Title and Author of Thesis, etc.) 
 
1. Yonghua Zhao & Yichen Dong, “East Asia Common Culture Association and ‘Saving China’ 

Views in Japanese-run Chinese Newspapers in China (1896-1906)”, Xinwen Chunqiu, May, 
2011. (11,000 Chinese characters)  

 
2. Yonghua Zhao & Yichen Dong, “Analysis on Anti-Yuan Opinions in Shuntian Times before and 

after Yuan Shikai Became Emperor”, New Media, Vol. 2, China Radio and Television Publishing 
House, June, 2011. (6,000 Chinese characters) 

 
3. Yonghua Zhao, “A Historical Study on the Japanese-run Russian Newspapers in China and 

Japanese Control over the Russian’s Newspaper-running Activities after the Sept. 18 Incident of 
1931”, Journal of International Communication, No.6, 2011. (7,000 Chinese characters) 

Book (Publisher and Date of the Book, Title and Author of the Book, etc.) 
 

 


